Подготовка к Всеправославному Собору

Письмо Преосвященнейшего митрополита Пирейского Серафима в Священной Синод относительно подготавливаемого Собора Православной Церкви

(русский перевод)

С проявлением всякого почтения направляю данное письмо Вашему Блаженству, которое представляю на рассуждение Вашей пастырской совести и мудрости во времена сложные для народа, тому, который руководит как Первоиерарх церковным кормилом, а также Преосвященнейшим Митрополитам и присутствующим в нынешнем Синоде ее членам, бесспорно признавая за каждым из них проявления пастырского попечения, превосходной рассудительности, нелицемерной любви и преданности Святейшей Православной Кафолической Церкви, дабы мне смиренно представить Вам нижеуказанное предложение, которое было бы одобрено подписью с Вашим именем и представлено к сведению великих иерархов нашей Святейшей Церкви, которые разнообразными способами и различным образом вели борьбу и сохранили без нововведений и безупречной «истину нашей безукоризненной веры, которая однажды была передана святым». Они должным образом и необыкновенно воздали почтение столпам истины Православия Святым Отцам Церкви и передали последующим поколениям преемников факелы причастности таинству Церкви и истинного общения в Боге.

Поскольку в данное время и при большой спешке подготавливается проведение Святого и Великого Собора Святейших Православных Церквей в достоуважаемом Православном Центре Святейшей и Первенствующей Церкви Константинопольской и при главнейшем ее ангеле Всесвятейшем Вселенском Патриархе господине Варфоломее, то мы имеем неповторимую и уникальную возможность с одной стороны — оправдать в сущности созыв такого Святого и Великого Собора, а с другой стороны — доставить великую радость православным верующим по всей вселенной и тем самым к посрамлению хорошо известного зилотизма и синкретического экуменизма.

Эта возможность состоит в том, чтобы Православные Автокефальные Церкви торжественно провозгласили в качестве VIII Вселенского собора, Святой Собор 879-880г. в Константинополе, созванный при святом Фотие Великом при участии в нем представителей тогда православного папы Древнего Рима Иоанна VIII, и который решил вопросы канонические и догматические и в особенности:

  1. Было признано поставление свт. Фотия на патриарший престол Константинополя,

  2. Были отменены анафемы собора 869-870гг.

  3. Были признаны церковные традиции и обычаи каждой поместной Церкви и действительность их решений,

  4. Было определено положение епископа в Церкви,

  5. Была определена в священных канонах, которые были составлены, связь епископа с монашеством,

  6. Было принято решение по вопросу о канонической юрисдикции Болгарской церкви и

  7. Была осуждена ересь filioque.

Как IX Вселенский Собор был созван собор в Константинополе в 1351г, который:

  1. В итоге осудил схоластическое богословие Варлаама Калабрийского и вместе с ним те, кого он превзошел: Фома Аквинский и Ансельм Кентерберийский,

  2. Был оправдан свт. Григорий Палама, Архиепископ Фессалоникийский и его девять богословских трудов «О священно-безмолвствующих», он провозгласил возможность личности человека, по причине воплощения Бога, быть реально причастным действиям Бога через Его нетварные божественные энергии.
  3. Собор богоприлично догматствовал о различии божественной сущности и божественной нетварной энергии и в сущности осудил схоластическое учение о тварной благодати (actus purus)/

  4. Им был издан соответствующий Догматический Томос.

Несомненно, будет излишним сообщать мне о том, что в сознании православной полноты нашей Святейшей Церкви вышеназванные соборы почитаются и признаются за Вселенские, что ими догматически утверждены Семь Святых Вселенских Соборов, что они формируют православное богословие. Следовательно, характерным является только провозглашение и исчисление этих требуемых пунктов, которые я смиренно напоминаю, а также и то, что по вполне очевидному стечению обстоятельств, по причине созыва Святого и Великого Собора Святейшим Автокефальным Православным Церквам представляется уникальная возможность официально все это признать.

Поэтому, представляемое предложение касательно исключительной важности и огромного значения этих тем я предлагаю их представить во внимание созываемому в феврале месяце 2011г. Священному Собору Иерархии, дабы соборно принять решение о подаче их от нашей Святейшей Элладской Церкви в качестве вопросов в будущем, когда он будет созван, на Святой и Великий Собор. В качестве докладчика по этому вопросу признаю справедливым предложить Преосвященнейшего Митрополита Навпактского и св. Власия господина Иерофея, мужа богословски глубокомысленного и служащего исключительно на поприще богословского слова посредством авторского написания великолепных трудов и, в особенности, с анализом и раскрытии вышеуказанных вопросов. В качестве доказательства моих смиренных слов я представляю соответствующее исследование вышеназванного иерарха.

Лобызая Вашу честную десницу и испрашиваю Ваших богоугодных молитв

пребываю наименьшим во Христе братом

+ Пирейский СЕРАФИМ

©перевод «Павославного Апологета» 2010г.

Επιστολή του Σεβ. Μητροπολίτου Πειραιώς προς την Ιερά Σύνοδο για την προετοιμαζόμενη Σύνοδο των Ορθοδόξων Εκκλησιών

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

᾿Ακτή Θεμιστοκλέους 190

185 39 ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ

Τηλ. 210 4514833

Fax210 4518476

᾿Αριθμ. Πρωτ. 1494 ………………………………………………………………….᾿Εν Πειραιεῖ τῇ 8ῃ Νοεμβρίου 2010

Τῇ ῾Ιερᾷ Συνόδῳ

τῆς ᾿Εκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος

᾿Ιωάννου Γενναδίου 14

Εἰς ᾿Αθήνας

«»»»»»»»»»»»»»»»

Πάνυ εὐλαβῶς ἀπευθύνομαι πρός τήν Ὑμετέραν Πεπνυμένην Μακαριότητα, Ἥτις διά τῆς διακρινούσης Αὐτήν ποιμαντικῆς συνέσεως καί σοφίας εἰς καιρούς δυσχειμέρους διά τόν κόσμον, οἰακοστροφεῖ ἐν τῇ Πρωθιεραρχικῇ Αὐτῆς διακονίᾳ ὡς καί εἰς τούς Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτας καί μέλη τῆς παρούσης Συνοδικῆς περιόδου ἅπαντας ἐγνωσμένους διά τό ἀνύστακτον αὐτῶν ποιμαντικόν ἐνδιαφέρον, τήν ὑπερέχουσα διάκρισιν καί τήν ἀνυπόκριτον ἀγάπην καί ἀφοσίωσιν εἰς τήν Ἁγιωτάτην Ὀρθόδοξον Καθολικήν Ἐκκλησίαν, ἵνα ταπεινῶς ὑποβάλω Ὑμῖν τήν κατωτέρω πρότασιν, ἥτις θά ἐγγράψῃ τά ὀνόματα Ὑμῶν ἀδιαπτώτως εἰς τάς δέλτους τῶν μεγάλων Ἱεραρχῶν τῆς Ἁγιωτάτης ἡμῶν Ἐκκλησίας, οἵτινες πολυειδῶς καί πολυτρόπως ἠγωνίσαντο καί διεσφάλισαν ἀκαινοτόμητον καί ἀδιαλώβητον τήν ἅπαξ παραδοθεῖσαν «τοῖς ἁγίοις ἀλήθειαν τῆς ἀμωμήτου ἡμῶν πίστεως». Ἐτίμησαν δεόντως καί ὑπερφυῶς τούς στύλους τῆς Ὀρθοδόξου ἀληθείας ἁγίους Πατέρας Αὐτῆς καί μετελαμπάδευσαν εἰς τήν διάδοχον γενεάν τήν ὑπερέχουσαν δάδαν τῆς μετοχῆς ἐν τῷ μυστηρίῳ τῆς Ἐκκλησίας καί τῆς ἀληθοῦς κοινωνίας ἐν τῷ Θεῷ.

Ἡ ἀφ’ ἱκανοῦ χρόνου καί μέ ὀτρηρούς κόπους προετοιμαζομένη Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος τῶν Ἁγιωτάτων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησίῶν συντονιζομένη ὑπό τοῦ πανσέπτου Κέντρου τῆς ὑπ’ οὐρανόν Ὀρθοδοξίας, τῆς Ἁγιωτάτης Πρωτοθρόνου Ἐκκλησίας τῆς Κωνσταντίνου Πόλεως καί τοῦ Πρωτιστεύοντος Αὐτῆς Ἀγγέλου Παναγιωτάτου Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου Κυρίου κ. Βαρθολομαίου κέκτηται τήν ἀνεπανάληπτον καί μοναδικήν εὐκαιρίαν, ἀφ’ἑνός μέν δικαιώσεως Αὐτῆς, ὡς ὄντως Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου καί ἀφ’ ἑτέρου προσφορᾶς εἰς τούς ἀνά τήν οἰκουμένην Ὀρθοδόξους πιστούς μεγίστης χαρᾶς καί ἀγαλλιάσεως καί ἐν ταὐτῷ στηλιτεύσεως τοῦ ἀνεπιγνώστου ζηλωτισμοῦ καί τοῦ συγκρητιστικοῦ οἰκουμενισμοῦ.

Αὕτη ἡ δυνατότης συνίσταται εἰς τό γεγονός τῆς ὑπό τῶν Ὀρθοδόξων Αὐτοκεφάλων Ἐκκλησιῶν πανηγυρικῆς διακηρύξεως καί συγκαταριθμήσεως ὡς ὀγδόης (Η΄) Οἰκουμενικῆς Συνόδου, τῆς Ἁγίας Συνόδου τοῦ 879-880 ἐν Κωνσταντινουπόλει συνελθούσης ἐπί Ἁγίου καί Μεγάλου Φωτίου τῇ συμμετοχῇ, διά τῶν ἀντιπροσώπων αὐτοῦ, τοῦ τότε Ὀρθοδόξου Πάπα Παλαιᾶς Ῥώμης Ἰωάννου τοῦ Η΄, ἥτις ἐπελήφθη κανονικῶν καί δογματικῶν θεμάτων καί εἰδικώτερον:

1. Ἐπεκύρωσεν τήν ἀναβίβασιν τοῦ Μ. Φωτίου ἐν τῷ Πατριαρχικῷ θρόνῳ τῆς Κωνσταντινουπόλεως,

2. Ἧρε τά ἀναθέματα τῆς συνόδου 869-870,

3. Ἀνεγνώρισε τά ἐκκλησιαστικά ἔθιμα καί παραδόσεις ἑκάστης τοπικῆς Ἐκκλησίας καί τήν ἰσχύν τῶν ἀποφάσεων Αὐτῆς,

4. Διεκήρυξεν τήν θέσιν τοῦ Ἐπισκόπου ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ,

5. Καθώρισεν τήν σχέσιν Ἐπισκόπου καί Μοναχοῦ εἰς τούς Ἱ. Κανόνας πού συνέταξεν,

6. Ἐπέλυσεν τό θέμα τῆς κανονικῆς δικαιοδοσίας ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ τῆς Βουλγαρίας καί

7. Κατεδίκασεν τήν αἵρεσιν τοῦ filioque,

καί ὡς ἐνάτης (Θ΄) Οἰκουμενικῆς Συνόδου τῆς Ἁγίας Συνόδου τοῦ 1351 ἐν Κωνσταντινουπόλει συνελθούσης Ἥτις:

1. Κατεδίκασεν ἐν τέλει τήν σχολαστικήν θεολογίαν τοῦ Βαρλαάμ τοῦ Καλαβροῦ, τῶν σύν αὐτῷ καί κατ’ ἐπέκτασιν τοῦ Θωμᾶ Ἀκινάτη καί τοῦ Ἀνσέλμου Κανταουρίας,

2. Ἐδικαίωσεν τόν Ἅγιον Γρηγόριον Ἀρχιεπίσκοπον Θεσσαλονίκης τόν Παλαμᾶν καί τάς ἐννέα θεολογικάς πραγματείας Αὐτοῦ «Περί τῶν ἱερῶς ἡσυχαζόντων» καί διεκήρυξεν τήν δυνατότητα τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου, ἀφ’ ὅτου ὁ Θεός ἐσαρκώθη νά μετέχῃ εἰς τήν πραγματικότητα τῆς δράσεως τοῦ Θεοῦ διά τῶν ἀκτίστων θείων ἐνεργειῶν Αὐτοῦ.

3. Ἐδογμάτισεν τήν θεοπρεπῆ διάκρισιν θείας οὐσίας καί θείων ἀκτίστων ἐνεργειῶν καί οὐσίᾳ κατεδίκασεν τήν σχολαστικήν αἵρεσιν περί κτιστῆς χάριτος (actus purus).

4. Ἐξέδωκεν τόν σχετικόν Δογματικόν Τόμον Αὐτῆς.

Παρέλκει βεβαίως νά ἀναφέρω ὅτι ἐν ταῖς συνειδήσεσι τοῦ Ὀρθοδόξου πληρώματος τῆς Ἁγιωτάτης ἡμῶν Ἐκκλησίας αἱ ἐν τοῖς ὕπερθεν ἐξωνομαζόμεναι Σύνοδοι τιμῶνται καί ἀναγνωρίζονται ὡς Οἰκουμενικαί καί τά ὑπ’Αὐτῶν δογματισθέντα ἐπικυρώνουν τάς Ἁγίας ἑπτά Οἰκουμενικάς Συνόδους καί συγκροτοῦν τήν Ὀρθόδοξον Θεολογίαν. Συνεπῶς ἡ τυπική καί μόνον ἀνακήρυξις καί συγκαταρίθμησις αὐτῶν παραμένει ὡς ζητούμενον δι’ ὅ καί ἐπαναλαμβάνω ταπεινῶς ὅτι ἡ διαφαινομένη εὐμενής συγκυρία τῆς συγκλήσεως τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου παρέχει εἰς τάς Ἁγιωτάτας Αὐτοκεφάλους Ὀρθοδόξους Ἐκκλησίας τήν μοναδικήν δυνατότητα ἐπισήμου ἀναγνωρίσεως Αὐτῶν.

Ἐπειδή δέ ἡ ὑποβαλομένη πρότασις ἀφορᾶ εἰς ἐξόχως σοβαρόν καί μέγιστον θέμα προτείνω ὅπως τεθῇ ἐν τῇ συγκληθησομένη Ἱερᾷ Συνόδῳ τῆς Ἱεραρχίας τοῦ προσεχοῦς Φεβρουαρίου 2011, ἵνα συνοδικῶς ἀποφασισθῇ ἡ ὑποβολή αὐτοῦ ὑπό τῆς ἡμετέρας Ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ὡς θέματος ἐν τῇ μελλούσῃ ὅπως συνέλθῃ Ἁγία καί Μεγάλη Συνόδῳ, ὡς εἰσηγητήν δέ ἐπ’ αὐτοῦ μετ’ ἐπιγνώσεως προτείνω τόν Σεβασμιώτατον Μητροπολίτην Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Κύριον κ. Ἱερόθεον, ἄνδρα θεολογικῶς βαθυνούστατον καί ἐξαιρέτως διακονοῦντα τόν θεολογικόν λόγον διά τῆς συγγραφῆς ὑπερόχων πραγματειῶν καί ἐξειδικευμένον ἐν τῇ ἀναλύσει καί παρουσιάσει τοῦ εἰρημένου θέματος. Εἰς ἀπόδειξιν τῶν ταπεινῶν μου λόγων συνυποβάλλω σχετικήν μελέτην τοῦ εἰρημένου Ἱεράρχου.

Κατασπαζόμενος τήν Ὑμετέραν Σεπτήν Δεξιάν καί ἐξαιτούμενος τάς Ὑμετέρας Θεοπειθεῖς εὐχάς διατελῶ,

Ἐλάχιστος ἐν Χριστῷ Ἀδελφός

+ ὁ Πειραιῶς ΣΕΡΑΦΕΙΜ

Источник: http://thriskeftika.blogspot.com/2010/11/blog-post_10.html

Оставить комментарий